Om projektet

Bakgrund
Biblioteken i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län har sedan början av 1980-talet haft ett nära samarbete genom erfarenhetsutbyte och gemensamma utbildningsinsatser. Sedan 2007 har detta arbete intensifierats ytterligare genom att Länsbibliotek Sydost och Regionbiblioteket i Kalmar län har ett politiskt uppdrag som fastslår ökad samverkan.

Biblioteken verkar i ett konkurrensutsatt sammanhang och det är viktigare nu än någonsin att nå ut med de unika erbjudanden och tjänster som biblioteken har. Utlåningen har gått ner vilket beror på att böcker är relativt billiga att köpa, det har de senaste åren skett en nedläggning av filialer och människor lägger mer tid på konsumtion av andra mediekanaler så som TV och Internet. Kampen om att visa bibliotekens aktualitet för barn och andra prioriterade målgrupper är därför viktig. Framförallt handlar det om bibliotekens synlighet i kunskaps- och informationssamhället. Genom att kraftsamla alla biblioteksenheter tror vi att vi tillsammans kan kommunicera bilden av biblioteken som en demokratisk arena för alla.

Syfte
Syftet med projektet är att skapa bilden av biblioteket som ett kreativt nav för upplevelser, kunskap och information i lokalsamhället och som en demokratisk arena för alla.

Mål
Målen är att skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län, öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten, öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län samt skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska också tjäna som förebild för andra regionsamarbeten.

Projekttid
Projektet är treårigt och pågår 2010-2012.

Genomförande
• Projektet samverkar med en kommunikationsbyrå.
• All bibliotekspersonal utbildas i extern marknadskommunikation och utvecklingsarbete.
• Biblioteken arbetar med värdegrunder.
• Biblioteken arbetar med målgruppsanalyser. Arbetet ligger till grund för det vidare arbetet med klustergruppernas kampanjer.
• En övergripande extern kampanj genomförs för att etablera det gemensamma varumärket.
• Sex samarbetskluster etableras som arbetar med planeringen av kampanjgenomförande. Fokus sätts på specifika målgrupper. Arbetet sker i samverkan med kommunikationsbyrå.

Utvärdering
En vetenskaplig utvärdering av projektet genomförs av Linnéuniversitetet i Växjö.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s